Image

Релігійні образи в антиутопіях

Навчальний заклад: Комунальний заклад «Харківський ліцей №37 Харківської міської ради»

Автор: Бондаренко Іван Юрійович

Відділення: Філософія та суспільствознавство

Секція: Релігієзнавство

Область: Харківська

Опис:

Ми досліджували релігійні образи в антиутопічних літературних творах Олдоса Гакслі, Джорджа Орвелла, Рея Бредбері, що дає змогу зрозуміти роль релігії у ХХ столітті. У першому розділі показано, що Олдос Гакслі цікавився ведантою, хоча був агностиком. "Який чудовий новий світ!" є певною антитезою ідеалам, які письменник почерпнув з філософії веданти. Джордж Орвелл був атеїстом, але висловлював захоплення християнством. У творі «Ферма тварин» образ ворона Мойсея прямо натякає на взаємини РПЦ з СРСР, а в романі «1984» простежується вплив християнських цінностей на світогляд письменника, а образи церковних дзвонів з дитячої пісні стають антитезою того тоталітарного суспільства. Рей Бредбері не казав чітко про релігію та свої погляди, проте релігійні образи присутні творах письменника, зокрема у романі «451 градус за Фаренгейтом» образи Біблії та Ісуса Христа мають досить велике значення. Загалом, в усіх розглянутих нами антиутопіях зображуються суспільства, у яких релігія або зникла та замінена сурогатами, або зберігається, втративши свій глибинний зміст. Незалежно від ставлення авторів до релігії, усі вони демонструють велику зацікавленість у релігійній проблематиці, що помітно впливає на сюжет їхніх антиутопій. Це було проявом тих загальних соціокультурних тенденцій, які описав релігієзнавець Хосе Казанова.